انواع بذر بهرویش
نوشته شده توسط : زیبا

انواع بذر

آیا تاکنون با این مسئله روبرو گشته اید بخواهید درختی را درباغچه خود داشته باشید؟ گلی را در گلدان خانه خود بکارید؟ یا محصولی را که دلتان بخواهد در گلدان و یا باغچه خود بکارید تا به نوعی سالم تر و مطمئن تر باشد و شاید بخواهید دراقتصاد خانواده نیز کمکی کرده باشید؟ و یا حتی در باغ و گلخانه خود نیاز به کشت محصولی دارید اما اطلاعی درباره بذر مناسب ندارید. اگر یک محصول را انتخاب نمایید، بکارید و بعد نتیجه ی لازم را دریافت ننمایید شاید به خاطر نا آشنایی شما در مورد بذری باشد که برای کشت انتخاب نموده اید. به همین خاطر در این مقاله سعی میکنیم تا انواع بذرهای موجود در بازار را معرفی کنیم تا بتوانید اطلاعات لازم را در مورد آنها به دست آورده و با علم بیشتر انواع بذر  بازار را بسته به نیاز خود مورد استفاده قرار دهید.

بذر ها را با توجه به نوع آنها میتوان به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

  • انواع بذر فضای باز
  • انواع بذر گلخانه ای

از ابتدای سالهایی که بشر به علم کشاورزی دست پیدا کرده تنها راه کشت و پرورش یک محصول از طریق استفاده از بذرهایی بود که از محصولات بسیار رسیده قبلی به دست می آمد که همان دانه های آن بود مانند گندم، کدو، جو وبسیاری دیگر از انواع محصولات کشاورزی که به مرور به روش هایی برای کشت انواع کود  و محصولات دیگر که از راه دانه تکثیر نمیشوند دست پیدا کردند مانند کمک به عمل گرده افشانی گیاهان.

انواع بذر فضای باز

تا سالهای پیش که بشر با توجه به پیشرفت ناگهانی و پر سرعت تکنولوژی به را هکارهای دیگری نیز به منظور تکثیر محصول دست پیدا کرد. از این رو محققان و دانشمندان کشاورزی راهکارهایی را پیدا نمودند، مانند بذر های هیبرید که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و در این مقاله به آنها اشاره میکنیم. این در حالی است که روش بدست آوری بذر نیز تعیین کننده میباشد که برخی را مناسب برای کاشت در گلخانه و برخی را مناسب کشت در فضای باز میکند. چگونه میتوان مطمئن گردید که بذرهای موجود در بازار میتوانند مناسب برای مصرف ما باشد. در ذهن عموم مردم این مسئله جا افتاده است که بذر را به طور کلی دانه ای میدانند که در خاک میکارند و شرایط رشدش را فراهم نموده و به محصول میرسند. در حالی که انواع مختلف بذر وجود دارد که برای محصولات مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور کلی در مورد انواع بذر میتوان موارد زیر را بیان نمود:

  • بذر: قسمتی از دانه است که مورد استفاده برای کاشت قرار میگیرد.
  • غده: مانند مواردی چون سیب زمینی
  • ریشه: مانند خارشتر آمریکایی و یا پیچک
  • ساقه های خزنده ی زیر زمینی: مانند گل زنبق
  • ساقه ی خزنده ی روزمینی: مانند توت فرنگی
  • ساقه: مانند نیشکر
  • برگ: مانند بنفشه آفریقایی
  • بنه: زعفران
  • پاجوش: موز
  • پیاز: مانند گل نرگس

علاوه بر موارد ذکر شده تقسیم بندی دیگری نیز برای انواع بذر وجود  دارد که مشخص مینماید که بذ ر چگونه بدست آمده است.
علاوه بر بذرهای سنتی موجود در بازار که کشاورزان نیز خود میتوانند آنها را بدست بیاورند.

انواع مختلف دیگر بذر نیز وجود دارد که تحت شرایط خاصی تولید میگردد که به معرفی آنها میپردازیم:

بذرهای هیبرید:

بذرهایی در بازار وجود دارد که تحت شرایط کاملا کنترل شده و زیر نظر کارشناسان کار آزموده انجام میگیرد. اینگونه بذرها از ترکیب ویژگی های ژنتیکی خوب و مناسب دوگیاه از یک خانواده بدست میآید برای مثال  رقمی از گوجه وجود دارد که در مقابل بیماریها مقاوم میباشد و رقمی هم وجود دارد که پر محصول است. این دوگونه تحت شرایط خاصی ویژگی های ژنتیکی مناسب آنها با هم ترکیب میشود و یک بذر با هر دو ویژگی تولید میگردد. از جمله ویژگی های بذرهای هیبرید این مسئله است که فقط یک بار قابل کاشت می باشد و نمیتواند کشاورز در کاشت بعدی از دانه گوجه های قبلی استفاده کند زیرا ویژگی های ژنتیکی خود را از دست داده است.

بذر های ارگانیک:

بذرهایی هستن که در فرآیند رشد محصول مثلا کدو از هیچ گونه مواد شیمیایی چه برای رشد و پرورش و جلوگیری از بیماری ها و چه در خاک مورد استفاده برای کاشت استفاده نشده است. اینگونه بذرها ویژگی های خوب و پرکاربرد بذرهای هیبرید را ندارند اما به دلیل عدم استفاده از محصولات شیمیایی مانند انواع کود های شیمیایی بسیار پرطرفدار شده اند. تمامی بذور ذکر شده در بالا بنا به مورد استفاده، روش تولید و توضیحات ذکر شده بر روی بسته بندی میتواند فقط در گلخانه و یا تنها در فضای باز کشت گردد.

انواع بذر گلخانه ای

امروزه کشت گلخانه ای بسیار پر طرفدار شده است به خصوص که انواع بذر گلخانه ای از گونه های ارگانیک نیز باشند. شرکت های بسیاری وجود دارند که میتوانند در زمینه ی انواع بذر راهنمایی های تخصصی تری را به شما ارائه کنند تا به خوبی بتوانید بهترین محصول را حتی در گلدان منزل خود(مانند صیفی جات) کاشت نمایید و به محصول برسید یکی از این شرکت ها که در عرصه ی تولید و عرضه ی انواع بذر در زمره ی نام آوران این صنعت می باشد، شرکت بهرویش است که شما میتوانید با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان کار آزموده و با تجربه ی آن به پاسخ سوالات خود برسید.

امروزه به کارگیری فرمول های مختلف کود شیمیایی برای کود دهی محصولات کشاورزی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است، یکی از موضوعاتی که در استفاده از عناصر معدنی باید مورد توجه تولیدکنندگان، کشاورزان و کارشناسان قرار بگیرد استفاده در زمین های کشاورزی می باشد.

سال هاست که خرید بذر برای کشاورزان و فروش بذر برای کمپانی ها و شرکت های توزیع کننده بذر حائز اهمیت است به راستی انتخاب یک بذر مرغوب چقدر در میزان عملکرد نهایی کشاورزان مهم است. 

لینک های مرتبط :

https://behrooyesh.ir/buy-seed/





:: برچسب‌ها: فروش بذر ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: